Kun puhutaan sisustamisesta, usein ajatellaan ensimmäisenä juuri tekstiilejä ja tekstiilit ovatkin isossa osassa sisustamista. Tekstiilien avulla onkin helppoa ja edullista muuttaa kodin ilmettä radikaalisti ja ennen kaikkea remonttiin verrattuna niiden avulla säästää aikaa, hermoja ja luontoa.
Tekstiilien avulla on myös helppo tuoda pehmeyttä ja värejä muuten niin kulmikkaisiin ja värittömiin koteihin. Seinävaatteet, tyynyt, matot, verhot ja muut materiaalit ovat avainasemassa viihtyvyyden parantamisessa. Kun tyhjää tilaa sisustetaan pehmeillä ja rauhallisilla väreillä ja elementeillä, saadaan mukavuutta parannettua huimasti.
Eri värit eri ikäisille
Eri ikäisille kannattaa sisustaa eri värisillä elementeillä. Tottakai huomioiden mielipiteet ja käytännöllisyys, mutta kuitenkin lapsille kannattaa laittaa rentoja värejä, joiden ansiosta lapset saattavat olla rauhallisempia.
Aikuisille taas kannattaa laittaa laadukkaamman oloisia ja ”kovempia” värejä, kuten tumman punainen, harmaa, musta, valkea jne, jotta rauhallisuus ja stabiilius henkii vahvasti ulospäin. Aikuisille eri värit rauhoittavat kuin lapsille, joten kannattaa tosissaan harkita mitä värejä halutaan mihinkin huoneisiin ja esimerkiksi tekstiileihin ja seinille.
Tekstiileillä voi myös erottautua kilpailijoista
Tekstiilit ja niiden värimaailma ovat hyvä keino erottautua kilpailijoista edullisesti ja näyttävästi. Esimerkiksi usea hotelli Helsingissä onkin ottanut tavoitteekseensa erottautua tekstiilien ja sisustuksen avulla, luoden mielenkiintoisia ympäristöjä, joihin asiakkaat voivat tulla viettämään lomiaan.
Myös erilaiset yritykset ja toimistot ovat alkaneet sisustaa odotustilojaan ja asiakkaille suunnattuja paikkoja viihtyisämmiksi ja näin ollen asiakkaiden hyvinvointia parantavalla tavalla. Kun tekstiilit antavat pehmeyttä ja rauhallisuutta, voivat asiakkaatkin mielellään odottaa pidempään.
Tekstiileillä voi myös erottautua brändin muodostuksessa. Kun yrityksen brändiä hyödynnetään vaikka lautasliinoissa, verhoissa ja matoissa, saadaan asiakkaille helppo siirtymä yrityksen palveluihin. Värit ovatkin loistava keino markkinoinnin apuna.